γιατί εντυπωσιάστηκε ο κ. Κατρούγκαλος από τα δήθεν δημοσιεύματα παραπληροφόρησης, που αν υπάρχουν, δεν αναιρούν τα παρακάτω και τις «κωλοτούμπες» που έχει κάνει ο ίδιος και η κυβέρνηση στην οποία συμμετέχει;
Ο κ. Κατρούγκαλος (πριν γίνει
υπουργός εργασίας) και η δικηγόρος Ευτυχία Αχτσιόγλου, (υποψήφια βουλευτής
επικρατείας του ΣΥΡΙΖΑ), έγραφαν σε άρθρο τους με θέμα: «Μνημονιακές πολιτικές
και Εργατικό Δίκαιο».
«Ακόμη
και οι θεμελιώδεις συνταγματικές διατάξεις πρέπει να προσαρμοστούν στη νέα αυτή
νεοφιλελεύθερη ορθολογικότητα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την εκ των άνω
επιβαλλόμενη συμπερίληψη στα συνταγματικά κείμενα της επιταγής για μηδενικά
ελλείμματα. Περνάμε έτσι σε ένα φαινόμενο «νεοσυνταγματισμού»
που ουσιαστικά συνιστά άρνηση του συνταγματισμού:
κανόνες αυξημένης τυπικής ισχύος αποτυπώνουν και με αυτό τον τρόπο παγιώνουν
μια μόνο οικονομική πολιτική αποστερώντας τον κυρίαρχο λαό από την δυνατότητα
να επιλέξει οποιαδήποτε άλλη. Από την άποψη αυτή, η συνταγματοποίηση του νεοφιλελευθερισμού, μέσω της καθιέρωσης
συνταγματικών ορίων επί των ελλειμμάτων, δεν παραβιάζει μόνο την αρχή του
Κοινωνικού Κράτους, αλλά και τη Δημοκρατική Αρχή. Είναι προφανές ότι στο πλαίσιο αυτής της νεοφιλελεύθερης
“ορθολογικότητας” η αρχή του κοινωνικού κράτους δε χωρά, διότι η ίδια η
αναδιανεμητική του λειτουργία δεν μπορεί γίνεται ανεκτή από το νέο Λόγο».
Του Δημ. Κρίτσανου. Δικηγόρου
Ούτε προφήτης να ήταν ο Υπουργός
Εργασίας, αφού ήδη με την με αριθμό 734/2016 απόφαση της ολομέλειας
του Συμβουλίου της Επικρατείας, που συγκροτήθηκε από 22 μέλη, επί αιτήσεως συνταξιούχου του Ελληνικού Δημοσίου,
ασφαλισμένη στο Ταμείο Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων, με την οποία ζητούσε να
της καταβληθεί ποσό, το οποίο αντιστοιχεί στη μείωση της εφάπαξ ασφαλιστικής
παροχής, κατά 34.27%, μετά τους ν. 4024/2011 και 4093/2012, σε σχέση προς
εκείνη που θα ελάμβανε, πριν από την έναρξη ισχύος των νόμων αυτών, σύμφωνα με
τις ισχύουσες καταστατικές διατάξεις του Ταμείου, η Ολομέλεια του ΣτΕ αποφάσισε
ότι «οι περικοπές του εφάπαξ (μαζί με τις περικοπές των κυρίων και επικουρικών
συντάξεων) εξυπηρετούν σκοπούς δημοσίου συμφέροντος, δεν αντίκειται στο άρθρο
22 παρ. 5 του Συντάγματος και δεν παραβιάζουν την αρχή της αναλογικότητας, ούτε
την συνταγματική αρχή της ισότητας. Η για το παρελθόν μείωση της εφάπαξ παροχής
είναι σύμφωνα με το άρθρο 1 του Πρώτου Προσθέτου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ και με το
άρθρο 17 του συντάγματος.
Η σύνταξη οικονομικής ή αναλογιστικής μελέτης δεν απαιτείται, όταν πρόκειται να ληφθούν μέτρα που έχουν και δημοσιονομικό χαρακτήρα, όπως οι επίμαχες περικοπές. Και μετά τις περικοπές, σε ποσοστό περίπου 34,27%, το τελικώς καταβληθέν στην προσφεύγουσα - ενάγουσα εφάπαξ ποσό υπερβαίνει σημαντικά τις καταβληθείσες από αυτήν εισφορές.
Τέτοιες μελέτες δεν συνιστούν οι
αναφερόμενες στη σκέψη 25 α)….. β) η «αναλογιστική
μελέτη ελέγχου, ανά τομέα πρόνοιας περιπτώσεων μέσων όρων για την
ανταποδοτικότητα των εφάπαξ παροχών των μέχρι 31/12/1992 ασφαλισμένων που δικαιώθηκαν εφάπαξ (ή εξήλθαν από την
υπηρεσία τους) τα έτη 2010 και 2011 (case study)», συνταχθείσα τον
Μάρτιο 2012 από την Διεύθυνση αναλογιστικών μελετών του Υπουργείου Εργασίας και
Κοινωνικής Ασφάλισης. Διότι η μελέτη αυτή, εκτεινόμενη σε 8 σελίδες, εξετάζει
μόνο και αποκλειστικώς το ειδικό θέμα της ανταποδοτικότητας, δηλ. της σχέσεως
εισφορών - παροχών εφάπαξ βοηθημάτων σε όλους τους Τομείς Πρόνοιας,
αρμοδιότητας του Υπουργείου και με την προϋπόθεση «η διερεύνηση αυτή να βασισθεί στα άτομα που δικαιώθηκαν (ή υπέβαλαν
ανάλογο αίτημα) εφάπαξ κατά τα έτη 2010 και 2011».
Είναι πρόδηλο ότι ούτε και αυτή η
διερεύνηση συνιστά την απαιτούμενη κατά τα ανωτέρω συνθετική μελέτη. Περαιτέρω,
οι ισχυρισμοί της διοικήσεως (βλ. αναλυτική καταγραφή στη σκέψη 25) περί των
αιτίων του ελλείμματος του ΤΠΔΥ και της καταστρατηγήσεως της αρχής της ανταποδοτικότητας
με επί σειρά δεκαετιών επιχορηγήσεις από το κράτος και διάφορα ευεργετικά για
διάφορες κατηγορίες υπαλλήλων νομοθετήματα δεν δύνανται να αιτιολογήσουν τις
επανειλημμένες μειώσεις του εφάπαξ βοηθήματος. Διότι ενώ αποσκοπούν να
θεμελιώσουν την άποψη περί του αμιγώς - κατά δίκαιο - ανταποδοτικού χαρακτήρα
του Ταμείου και επομένως της απαλλαγής του Κράτους από την υποχρέωση εγγυήσεως
του ασφαλιστικού κεφαλαίου, επιτυγχάνουν το αντίθετο, καθόσον καταδεικνύουν ότι
ο χαρακτήρας αυτός καθ’ οδόν είχε απολεσθεί με τις πράξεις του ίδιου του νομοθέτη, ο οποίος συνέβαλε αποφασιστικά
στην ελλειμματικότητα του Ταμείου.
Επί πλέον κατατείνουν οι ίδιοι
ισχυρισμοί αλλά και οι αιτιολογικές εκθέσεις των επίμαχων νομοθετημάτων να
επιρρίψουν τα βάρη των σφαλμάτων του κράτους στους ασφαλισμένους γενικώς και
μάλιστα σε μία γενεά, αυτή που εξέρχεται του εργασιακού βίου στην περίοδο της
κρίσεως, κατά παράβαση της αρχής της ισότητας και της προστατευόμενης
εμπιστοσύνης. Περαιτέρω η εν προκειμένω
δια το παρελθόν μείωση, εις βάρος της αιτούσης, του ως άνω εφάπαξ βοηθήματος σε
ποσοστό μάλιστα 34,27% με την ανωτέρω από 13.2.2013 απόφαση της
Διευθύντριας του Ταμείου, ενώ το σχετικό δικαίωμα ήταν ήδη γεννημένο από την
έξοδο της προσφευγούσης - εναγούσης από την υπηρεσία (31.8.2010) (βλ. ΣτΕ 2031/1994 επταμ., 1712/1978, 2999/2009, πρβλ.
3487/2008 Ολομ. - σχετικώς σκ. 15) και ενώ εκκρεμούσε ενώπιον του Ταμείου η
αίτηση χορηγήσεως της παροχής αυτής, η εν λόγω μείωση, η οποία συντελέστηκε
μετά την πάροδο δύο και ήμισυ περίπου ετών από την γέννηση του δικαιώματος, συνιστά υπό τις συνθήκες αυτές,
ανεπίτρεπτη, κατά το άρθρο 1 του ΠΠΠ της ΕΣΔΑ, επέμβαση στο σχετικό περιουσιακό
δικαίωμα αυτής. Εν όψει των ανωτέρω, κατά την μειοψηφήσασα γνώμη, οι
διατάξεις οι οποίες εφαρμόσθηκαν ως βάση για τις περικοπές της εφάπαξ παροχής
της αιτούσης είναι ανίσχυρες, διότι
προσκρούουν αφ’ ενός μεν στις συνταγματικές αρχές της εγγυημένης από το Κράτος
κοινωνικής ασφαλίσεως, της προστατευμένης εμπιστοσύνης και της ισότητας, αφ’
ετέρου δε στο πρώτο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ».
Αυτά
για την μεταμόρφωση που συντελείται στην νέα νεοφιλελεύθερη ορθολογικότητα
και στο φαινόμενο «νεοσυνταγματισμού»
που ουσιαστικά συνιστά άρνηση του συνταγματισμού αφού κανόνες αυξημένης τυπικής
ισχύος αποτυπώνουν και με αυτό τον τρόπο παγιώνουν μια μόνο οικονομική πολιτική
αποστερώντας τον κυρίαρχο λαό από την δυνατότητα να επιλέξει οποιαδήποτε άλλη.
Για παράδειγμα,
στο Ταμείο Προνοίας Δημοσίων
Υπαλλήλων, εκτός από τις περικοπές, σε ποσοστό περίπου 34,27%, στην εφάπαξ ασφαλιστικής
παροχής, μετά τους ν. 4024/2011 και 4093/2012, έχουν επέλθει και επέρχονται πολύ
μεγαλύτερες περικοπές.
Εκτός από τις μειώσεις σε
συντάξεις, μερίσματα, ΕΚΑΣ που έγιναν τον μήνα Ιούλιο και θα γίνουν και τον
μήνα Αύγουστο του 2016 , θα έχουμε επιπλέον μείωση στα νέα εφάπαξ με βάση το νέο «μηχανισμό» των
περικοπών που «μπαίνει» σε λειτουργία σε εφαρμογή του νέου ασφαλιστικού νόμου, έως 18% περίπου.
Τα νέα εφάπαξ για 60.000 συνταξιούχους, θα είναι μικρότερα
λόγω της αλλαγής του τρόπου υπολογισμού τους (αφού θα υπολογίζονται στο 60% επί των αποδοχών της 5ετίας έως και τις 31/12/2013, χωρίς τα δώρα και
το επίδομα αδείας για όσους πλήρωναν εισφορά 4%). Επομένως πέραν από τις
μειώσεις σε ποσοστό περίπου 34,27%, που επήλθε στο εφάπαξ μετά τους ν. 4024/2011 και
4093/2012, με τον νέο νόμο, θα
έχουμε και νέες μειώσεις, στο Ταμείο Πρόνοιας
Δημοσίων Υπαλλήλων που
κυμαίνονται από 15,6% έως 18,26%, ενώ τα επόμενα εφάπαξ θα είναι ακόμη
χαμηλότερα διότι θα υπολογίζονται με βάση τη συσσωρευμένη αξία των εισφορών
λαμβάνοντας υπόψη, ταυτόχρονα, τα συνολικά
έσοδα από εισφορές του έτους «εξόδου» του υπαλλήλου (με βάση τους πολύπλοκους
τύπους που αναγράφονται στο άρθρο 35 του νέου ασφαλιστικού νόμου, όπου
λαμβάνεται υπόψη το τμήμα εφάπαξ παροχής που αναλογεί στα έτη ασφάλισης πριν
την 1η.1.2014, τις
συνολικές ετήσιες εισφορές του έτους, τα έτη ασφάλισης μέχρι 31-12-2013, τα
συνολικά έτη ασφάλισης καθώς και την ετήσια μεταβολή της βάσης υπολογισμού των
εισφορών του επίμαχου έτους.)
Όσο
για τις Επικουρικές συντάξεις , για 260.000 περίπου ασφαλισμένους συνταξιούχους που λαμβάνουν περισσότερα
από 1.300 ευρώ ως άθροισμα σύνταξης κύριας και επικουρικής, από τον Αύγουστο θα έχουμε μείωση που θα
κυμανθεί από 5%-40%. Οι εν λόγω
μειώσεις θα θίγουν κυρίως τους συνταξιούχους του Δημοσίου, των πρώην ΔΕΚΟ και
των τραπεζών.
Οι νέες επικουρικές συντάξεις,
εξάλλου θα είναι κυμαινόμενες αφού υπολογίζονται, για τον χρόνο ασφάλισης από
1/1/2015, με πιο αυστηρά κριτήρια, σύνθετο μαθηματικό τύπο και με βάση την αρχή
ισοδυναμίας των εισφορών, την ηλικία, την ύπαρξη συζύγου ή τέκνων, το
προσδόκιμο ζωής κ.ά.
Από το άρθρο 75 παρ. β του νέου
ασφαλιστικού νόμου προβλέπεται ότι β.
Για τους ασφαλισμένους μέχρι
31.12.2013, οι οποίοι καταθέτουν αίτηση συνταξιοδότησης από την 1.1.2015
και εφεξής, το ποσό της επικουρικής σύνταξης αποτελείται από το άθροισμα δύο τμημάτων:
βα. το τμήμα της σύνταξης που
αντιστοιχεί στο χρόνο ασφάλισής τους έως 31.12.2014 υπολογίζεται µε βάση
ποσοστό αναπλήρωσης, το οποίο για κάθε χρόνο ασφάλισης αντιστοιχεί σε ποσοστό
0,45% υπολογιζοµένου επί των συντάξιμων αποδοχών εκάστου ασφαλισμένου, όπως
αυτές υπολογίζονται και για την έκδοση της κύριας σύνταξης.
ββ. το τμήμα της σύνταξης που αντιστοιχεί
στο χρόνο ασφάλισής τους από 1.1.2015 και εφεξής υπολογίζεται, σύμφωνα µε τις
διατάξεις των παραγράφων 1, 2 και 3 του άρθρου αυτού.»
Δεν πρέπει εξάλλου να παραβλεφθεί ότι
σύμφωνα όμως με την παρ. 4 του άρθρου
14 του νέου ασφαλιστικού νόμου προβλέπεται ότι <<< Με ειδικό νόµο
ανακαθορίζονται οι συντάξεις µε στόχο τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας
του ασφαλιστικού συστήματος. Το ύψος
των ανωτέρω δαπανών για την εθνική, την ανταποδοτική και την επικουρική
σύνταξη, προβαλλόμενο έως το έτος 2060, δεν πρέπει να υπερβαίνει το περιθώριο αύξησης των
2,5 ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ, µε έτος αναφοράς το 2009.
Αν στα παραπάνω προσθέσουμε και τον
προβλεπόμενο δημοσιονομικό κόφτη, στην περίπτωση που υπάρξουν αποκλίσεις και
ενεργοποιηθεί το 60% του ποσού που απαιτείται και το οποίο θα εξοικονομηθεί για
μια τριετία από μισθούς και συντάξεις, όπως προκύπτει από το κείμενο του «τεχνικού
μνημονίου» το οποίο περιλαμβάνει την εξειδίκευση ορισμένων μέτρων που
περιγράφονται στο βασικό κείμενο, και στις παρεμβάσεις που ψηφίστηκαν , μετά
την 9η Ιουνίου, γίνεται επισφαλής η διατήρηση του ορίου των 1300 € .
Επομένως είναι απορροίας άξιο γιατί
εντυπωσιάστηκε ο κ. Κατρούγκαλος από
τα δήθεν δημοσιεύματα παραπληροφόρησης, που αν υπάρχουν δεν αναιρούν τα
παραπάνω και τις «κωλοτούμπες» που έχει κάνει ο ίδιος και η κυβέρνηση στην
οποία συμμετέχει.
Σύμφωνα πάντα με τον κ. Κατρούγκαλο οι μειώσεις
στις επικουρικές θα αφορούν σε λιγότερο από το 20% αυτών που παίρνουν
επικουρική σύνταξη.
Όμως στην πραγματικότητα θίγονται 200.000 με 250.000 συνταξιούχοι.
Παινεύτηκε μάλιστα λέγοντας
ότι για τις επικουρικές «Πετύχαμε
αντί να έχουμε μία οριζόντια μείωση 30%, όπως θα γινόταν αν εφαρμόζαμε την
περίφημη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος που είχε συμφωνήσει η Ν.Δ., να έχουμε μια
αναπροσαρμογή μόνο στο 20% των επικουρικών συντάξεων, δηλαδή σε ένα αριθμό που
αφορά το 10% του συνόλου των συνταξιούχων.
Και είναι λίγοι 200.000 με 250.000
συνταξιούχοι ,που έχουν υποστεί απανωτές μειώσεις;
Ισχυρίσθηκε ότι «Όλοι όσοι έχουν
άθροισμα συντάξεων 1.300 ευρώ και κάτω, δεν έχουν να ανησυχούν καθόλου. Όσοι
έχουν πάνω από 1.300 ευρώ, ακόμη και αυτοί, δεν θα έχουν οριζόντια μείωση.
Απλώς η επικουρική τους θα υπολογιστεί με τον ίδιο τρόπο που θα υπολογίζεται
στο εξής για όλους τους νέους συνταξιούχους».
Και αν «το ύψος των ανωτέρω δαπανών για την
εθνική, την ανταποδοτική και την επικουρική σύνταξη, προβαλλόμενο έως το έτος
2060, υπερβεί το περιθώριο αύξησης των 2,5 ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ,
µε έτος αναφοράς το 2009, που προβλέπει το άρθρο 14 του ασφαλιστικού νόμου τι
γίνεται τότε; θα παραμείνουν τα παραπάνω ποσά ή πρέπει να ανησυχούν οι
συνταξιούχοι ;
Και αν μπουν σε εφαρμογή
,στην περίπτωση που υπάρξουν αποκλίσεις ,οι
δημοσιονομικοί κόφτες και ενεργοποιηθεί το 60% του ποσού που απαιτείται και το
οποίο θα εξοικονομηθεί για μια τριετία από μισθούς και συντάξεις, θα μειωθούν ή
όχι και πάλι οι συντάξεις;.
Μα θα καταστροφολογούμε τώρα θα πει
κάποιος. Με καμία τέτοια διάθεση δεν κινούμαστε, αντιθέτως, το πολύ «παραμύθι» το βαριέται και «ο παραμυθάς» όπως λέει και ο λαός.
Δημήτριος Κρίτσανος Δικηγόρος
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου